ul. Kormoranów 23, 44-100 Gliwice Sikornik
tel. 32 232-23-41, sekretariat@sp41.gliwice.eu

Menu
Galeria
Galeria
Blogi klasowe
Licznik odwiedzin: 2201424

Szkoła Podstawowa nr 41 im. Władysława Broniewskiego w Gliwicach

Uroczyste spotkanie jubileuszowe - 23 października 2018 r. o godz. 12.00

Projekt realizujemy od 1.06.2017 do 31.05.2019

Aktualności

Rady dla rodziców uczniów klas pierwszych


10 wskazówek na szkolnym progu 



1.     Dziecko drobne pod względem fizycznym, ze skłonnością do alergii, 
z deficytami, które nie zostały właściwie skorygowane, będzie podejmować w szkole ogromny wysiłek. Warto zadbać o to, by miało zapewnioną:

·      odpowiednią porcję snu,

·       częstszy odpoczynek,

·       opiekę specjalistów,

·     poczucie, że jest ważne i kochane.

2.     Dziecko sprawne fizycznie, dobrze utrzymujące równowagę, umiejące jeździć na rowerze, huśtać się, czy kopać piłkę z rozbiegu, dysponuje taką siłą mięśni, która pomoże mu utrzymywać kręgosłup. Warto, by podczas wakacji:

·        wzmacniało swoje siły,

·        odpoczywało dzięki urozmaiconym zabawom ruchowym,

·    bawiło się w przeciąganie liny, taczki, odpychanie od ściany – rozwija to mięśnie barków i pomaga w nauce pisania.

3.     Dziecko, które samodzielnie radzi sobie z ubieraniem oraz czynnościami higienicznymi, utrzymuje porządek w swoich rzeczach, będzie czuło się w szkole bezpiecznie i da sobie radę w różnych sytuacjach.

4.     Dziecko, które odpowiednio siedzi przy stoliku (obie nogi są oparte 
o podłogę, a obie ręce położone na blacie), ma stabilnie podtrzymywany kręgosłup i mniej się męczy przy żmudnej nauce pisania.

5.     Ważny jest chwyt ołówka – powinien być trzymany między palcem wskazującym i kciukiem, oparty o palec środkowy – wspomaga to kierowanie ruchem podczas pisania i usprawnia płynność ruchów ręki. Niezwykle istotny jest także kierunek pisania. Opanowanie takiej techniki umożliwia automatyzację, płynność i szybkość pisania. Warto zachęcić dzieci do:

·        pisania na piasku dużych zamaszystych znaków, także liter i cyfr,

·        rysowania w znikopisach wzorków i ulubionych obrazków,

·      prowadzenia dróg w labiryntach,

Wszystkie te zabawy znakomicie przygotowują dziecko do pisania.

·      zapinanie guzików,

·        wiązanie sznurówek,

·        nawlekanie koralików,

To zabawy wzmacniające mięśnie palców i ćwiczące współpracę obu rąk.

6.     Dobre, szybkie spostrzeganie wzrokowe jest konieczne do rozróżniania kształtu liter i cyfr oraz ich zapamiętywania – warunkuje ono właściwą naukę pisania i czytania. Można dziecku pomóc przez:

·       zabawę w poszukiwanie różnic między obrazkami,

·        odnajdowanie braków na ilustracjach,

·        składanie pociętych na kawałki pocztówek,

·        układanie wg wzoru klocków, tangramów czy mozaiki

Ważne jest odróżnianie kierunków.

7.     Różnicowanie brzmienia głosek oraz ich kolejności jest konieczne do nauki czytania i pisania. Bawmy się w:

    ·        rymowanie słów,

·        w szukanie wyrazów na daną głoskę,

·      grajmy w domino sylabowe,

·      czytajmy i uczmy dzieci wierszyków,

·      czytajmy codziennie książki i rozmawiajmy o ich treści

8.     Nie ma pisania i czytania bez mówienia. Nakłaniajmy dzieci do:

·        wymyślania i opowiadania historyjek,

·        opowiadajmy treść obrazka,

·   w rozmowach i zabawach stawiajmy dzieciom pytania: dlaczego?, jak myślisz?, po co?, co z tego wyniknie?,

·        bawmy się w zagadki typu: co to jest samolot, krowa, ołówek, lew, stół, krzesło – w ten sposób uczymy definiowania.

9.     Myślenie matematyczne i liczenie. Pokażmy:

·        jak rozłożyć dziewięć cukierków, by każde z trójki dzieci miało po tyle samo,

·        sprawdźmy, które dziecko ma więcej, a które mniej muszelek,

·         ułóżmy z sześciu drewnianych klocków wieżę i pociąg,

·        grajmy w domino oraz różne gry planszowe – dzieci uczą się dzięki nim, oprócz liczenia, także bardzo ważnej sztuki – przegrywania i tego, że nie zawsze można być pierwszym. Gorycz porażki w szkole będzie wówczas znacznie mniejsza i dzieci zamiast się zamartwiać, zaczną uczyć się na swoich błędach.

10.   W trakcie zabawy i wspólnego spędzania czasu dzieci ćwiczą skupianie uwagi, zapamiętywanie i odtwarzanie. Uczą się pokonywania trudności, odpowiedzialności, samodzielności, wiary
w siebie.

Każde dziecko może osiągać sukcesy, trzeba mu tylko na to pozwolić!